Stockholm och Fotografiska






Jag har verkligen
Stockholm i mitt hjärta.

Vi tillbringade helgen i den kungliga huvudstaden
och gick omkring på favoritplatserna och njöt.






Tack vare bloggen får jag ofta pressinbjudningar till bl.a. Fotografiska museet
men skam till sägandes har jag aldrig varit där tidigare.

I lördags hade vi turen att hinna se en utställning 
av fotografen Michelangelo Di Battistas och konstnären Tina Bernings gemensamma arbete.






Han fotograferar och hon gör ett efterarbete
genom att klippa i fotografierna, att sy på dem eller att måla eller skriva på dem.





Resultatet blir helt enkelt superläckert!

Se t.ex. på fotot här nere,
det är helt sönderklippt ......




.... och så delvis sammanflätat igen.

Här kan du läsa mer om utställningen.




I museets trevliga restaurang 
finns inga andra tavlor än fönstren mot Djurgården. Fint.





Från Stadsgårdskajen strosade vi genom Gamla stan.
Oj, vad det har hänt mycket på Österlånggatan, 
den har utvecklats till att bli den trevligaste affärsgatan i Gamla stan tycker jag.

Vi som läser Jan Mårtenssons deckare
känner oss lika hemma här som antikvitetshandlare Homan.





Sedan gick vandringen vidare längs Strandvägen till Djurgården.
Så skönt att gå utan att titta i butiker,
till och med Svenskt tenn fick stå över.




På Djurgården gick vi längs vattnet till Rosendals
där vi sammanstrålade med en god vän.





En av orsakerna till vår Stockholmshelg 
var att sonen byter hyresgäster i sin lilla lägenhet som vi kunde låna.





Den ligger mitt på Kungsholmen
så på kvällen gick vi ner till Norr Mälarstrand
där vi åt middag på en pråm och njöt av solnedgången.




Det finns många bra sånger om Stockholm,




"Jag vill bara gråta så vackert är Stockholm i natt".






Ha en fin kväll.
Snart återkommer jag med några bilder från sonens lilla lya.






Kommentarer

Kan bara hålla med, Stockholm är fint. Kraaam Pia